joi, 8 aprilie 2010

Ii cunosti cu adevarat pe romi?

http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Social/149802/Ii-cunosti-cu-adevarat-pe-romi.html Interesant articol

Aici m-am intalnit cu multi romi- romani. Nu stiu unde stau, dar un lucru e sigur...sunt mai murdari decat cei de acasa. De cele mai multe ori te intalnesti cu copii lor, in metrou... dezorientati, nervosi, agitati...uneori urca toata familia-multi copii, multi maturi la fel de agitati, nervosi si ,cel mai adesea, insotiti de un carucior ce serveste drept odihna pentru cel/cea mai mic/a si spatiu de depozitare pentru tot ce considera ei ca ar avea nevoie.
Ii mai intalnesti plimbandu-se cu acordeonul prin statia de metrou sau in vreo piata...cantand sau jucandu-se cu el...
Odata, in metroul cu care ma intorceam spre camin, au urcat doi copii romi. Nu i-am vazut decat cand au coborat, pentru ca eram cu spatele la ei si respectand indiferenta liloaza sau alte sfaturi privind comportamentul in societate nu m-am intors. Mi-am dat seama ca sunt romi, cand cel ce avea acordeonul, a inceput sa cante. Mi-a placut cum a cantat...dar m-am uitat la cei din jurul meu...nimeni n-a schitat nici un gest...nimic...ai fi zis ca erau facuti din ceara...
Alta data...au urcat vreo patru( nu-mi aduc aminte numarul..oricum erau multisori) copii si, ca de obicei, erau foarte nehotarati daca urca toti in acelasi vagon sau nu...se mai intampla sa urce intr-un vagon si in statia urmatoare sa coboare si sa urce in celalalt... ei...acum chiar erau nehotarati...iar, probabil, pana s-ar fi decis ei, o tigancusa tinea usa metroului cu capul...atunci nu staim cat de sensibile sunt usile astea si m-am cam speriat...dar n-a patit nimic...doar ca s-a decis un tanar francez sa-i ajute, izbind cu pumnii in usa, astfel purandeii sau calmat si au ramas pe peron.
Intr-o alta statie am vazut o tigancusa plangand si plimbandu-se, cu disperare, intre gura de iesire si linia de asteptare.

Am fost criticati pentru faptul ca nu i-am integrat, pe romi, in societate, mai mult pentru ca nu
i-am integrat in societatea noastra si pentru ca ii lasam sa colinde liberi prin Europa. Unii i-au platit ca sa se reintoarca la noi, altii au gasit alte metode coercitive, care nu merita enumerate... sunt de acord cu ideea integrarii... masurile trebuiau luate inca din perioada fanariota, cand au inceput sa vina romii pe meleagurile noastre... oricum, in mare parte, s-au integrat in comunitatile in care locuiesc, numai ca din punct de vedere cultural le-am cam lasat mana libera, iar cu un spirit ADHD sunt mai greu de convins...
Cel mai mult ma dezamageste faptul ca s-a ajuns sa se calculeze cat se pierde, la nivel economic, prin neintegrarea lor si ca asta ar fi o motivatie mai puternica decat cea culturala....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu